O LOBBINGU

Lobbing je systematický a transparentní komunikační most mezi regulátorem, tedy politiky a úředníky státu na straně jedné, a regulovaným, občanskou společností a podnikateli na straně druhé. V demokratických státech je lobbing uznáván jako legitimní a přínosný nástroj participace na tvorbě právních předpisů a strategických či koncepčních dokumentů.

Lobbista působí jako prostředník mezi rozhodovacími autoritami a experty ve svém oboru. Díky lobbingu politici získávají důležité informace, které by jim jinak chyběly, a mohou tak činit kvalifikovaná rozhodnutí. Lobbing tak přispívá k vyváženějším zákonům, které zohledňují odborné poznatky z praxe, ekonomické skutečnosti i sociální dopady.

Jádrem lobbingu je argument. Poskytování relevantních informací a argumentů osobám s rozhodovací pravomocí je způsob, jak zajistit, že důležité legitimní zájmy budou zohledněny při tvorbě pravidel hry. Argumenty založené na sběru a analýze dat z praxe zvyšují kvalitu právní regulace a kultivují legislativní prostředí.

V ČR je lobbing upraven zákonem o regulaci lobbování, založeném na principech transparentnosti a veřejné kontroly, respektu k pravidlům hry, uznání lobbingu jako legitimní součásti demokratického procesu a etickém a odpovědném výkonu lobbingu.